جستجو برای:
  • خانه
  • محصولات
  • مقالات
  • مشاوره
  • درباره امیر کمری
 
  • info@amirkamari.ir
آکادمی امیر کمری
  • خانه
  • محصولات
  • مقالات
  • مشاوره
  • درباره امیر کمری
0
ورود / ثبت نام

چطور اهمال کاری را کاهش دهیم ؟

29 مهر 1403
ارسال شده توسط امیر کمری
مقالات
58 بازدید
اهمال کاری

مقدمه

اهمال کاری یکی از چالش‌های رایج در زندگی افراد است که می‌تواند تأثیرات منفی بر عملکرد شخصی، تحصیلی و حرفه‌ای داشته باشد. افراد با به تعویق انداختن وظایف مهم، اغلب دچار استرس و فشار بیشتری می‌شوند و به کاهش کیفیت نتایج نهایی خود منجر می‌شود. دلایل متعددی مانند کمال‌گرایی، کمبود انگیزه یا ترس از شکست می‌توانند سبب ایجاد این رفتار شوند. با این حال، روش‌های متعددی برای کاهش اهمال‌کاری وجود دارد که با استفاده از تکنیک‌های علمی و عملی می‌توان این عادت را کنترل و کاهش داد. در این مقاله، به بررسی عواملی که به اهمال‌کاری منجر می‌شوند و معرفی روش‌هایی برای مقابله با آن پرداخته خواهد شد.

چرا اهمال کاری میکنیم ؟!

اهمال‌کاری دلایل متعددی دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ترس از شکست، کمال‌گرایی و کمبود انگیزه اشاره کرد. افراد اغلب به دلیل نگرانی از ناتوانی در انجام یک وظیفه به بهترین شکل ممکن، آن را به تعویق می‌اندازند. همچنین، ممکن است احساس کنند که زمان کافی برای انجام وظیفه وجود دارد و به همین دلیل کارها را به آینده موکول می‌کنند. عدم علاقه یا خستگی ذهنی نیز از دیگر عواملی است که موجب کاهش انگیزه و در نتیجه به تأخیر انداختن فعالیت‌ها می‌شود. این عوامل به تدریج باعث افزایش استرس و کاهش کارایی فردی می‌گردد.

چطور اهمال کاری را کاهش دهیم ؟


  • تقسیم کار به وظایف کوچک‌تر

وظایف بزرگ و پیچیده می‌توانند ترسناک به نظر برسند و باعث اهمال‌کاری شوند. با تقسیم کار به وظایف کوچک‌تر و قابل مدیریت، انجام آن‌ها آسان‌تر و انگیزه‌بخش‌تر می‌شود. به جای نگاه به کل پروژه، بر روی اولین قدم متمرکز شوید.


  • شروع با کارهای آسان

گاهی شروع یک کار سخت‌ترین مرحله است. با انجام کارهای آسان و ساده در ابتدا، احساس موفقیت کرده و انگیزه لازم برای ادامه کارهای سخت‌تر پیدا می‌کنید.


  • مسئولیت‌پذیری در مقابل دیگران

گاهی تعهد دادن به دیگران، مثل همکاران، دوستان یا اعضای خانواده، باعث می‌شود انگیزه بیشتری برای انجام کارها پیدا کنید، زیرا نمی‌خواهید به خاطر تأخیر یا ناکامی در انجام وظیفه مورد قضاوت قرار بگیرید. شما می‌توانید از سیستم تعهد برای رفع اهمال کاری استفاده کنید.


  • تعیین پاداش

ما معمولاً عادت داریم با خودمان بد باشیم. فقط نکات منفی را ببینیم اما دوست نداریم به خودمان هدیه بدهیم ! یکی از بهترین روش‌هایی که می‌توانیم اهمال‌کاری را کاهش دهیم این است که اگر هدف را تا یک مرحله‌ای پیش بردیم به خودمان هدیه‌ای بدهیم. این هدیه فرقی ندارد چی باشد مهم این است که به ما حس خوبی دهد.


  • ساخت عادت

یکی از مهمترین روش‌ها برای اقدام کردن و رهایی از اهمال‌کاری؛ ساخت عادت و روتین است. روتین به شما کمک می‌کند که لازم نباشد که فکر کنید که الان باید چیکار کنید. اگر روتین داشته باشید خودتان می‌دانید باید ساعت چند بیدار شوید، می‌دانید باید ساعت چند بخوابید ، می‌دانید کدام زمان بهترین فرصت کتاب‌خواندن است و…در مسیر روتین ساختن بارها ممکن است مجبور شوید روتین را تغییر دهید تا بتوانید بهترین نوع روتین که مناسب شرایط خودتان است را بسازید.


  • به خودتون قول بدهید و مکتوب بنویسید

تحقیقات نشان می‌دهد اگر شما برای یک کار یک تعهد به خود دهید و تاریخ روز  و امضا بزنید احتمال انجام کار تا 60% بیشتر می‌شود. پس پیشنهاد می‌شود برای کارهای مهمی که می‌دانید باید انجام شود اما اهمال‌کاری میکنید این روش را انتخاب کنید.


  • از ماتریس آیزنهاور کمک بگیرید

در فصل‌های قبلی به ماتریس آیزنهاور اشاره کرده‌ایم در این ماتریس شما تعیین بکنید که کاری که الان انجام می‌دهید آیا جز کارهای مهم است یا جز کارهای غیرمهم و غیرضروری است. به طور مثال شما باید پایان‌نامه خود را آماده کنید. در راستای آماده کردن پایان نامه باید مقاله بخوانید اما می‌بینید مشغول گشتن در فضای مجازی هستید ! در حالی که اصلاً توی برنامه‌‌ای نداشتید.

نتیجه‌گیری

اهمال‌کاری یک چالش رایج است که به دلایلی مانند ترس از شکست، کمال‌گرایی یا کمبود انگیزه به وجود می‌آید و می‌تواند به استرس و کاهش عملکرد منجر شود. با آگاهی از این عوامل و استفاده از روش‌های مناسب، می‌توان این رفتار را کنترل کرد و بهره‌وری را افزایش داد. اکنون زمان آن است که اولین گام را برای غلبه بر اهمال‌کاری بردارید؛ با تعیین یک هدف کوچک و مشخص، همین امروز شروع کنید!

شما چه روش‌هایی برای مقابله با اهمال‌کاری به کار می‌برید؟ نظرات و تجربیات خود را در کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید تا با هم از آن‌ها یاد بگیریم!

در تلگرام
کانال ما را دنبال کنید!
در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

پیگیری اخبار چقدر مهم هست؟
مرز آگاهی و بی‌تفاوتی: چقدر باید اخبار را دنبال کنیم؟
نسل زد و اضطراب دیجیتال یک موضوع مهم در زندگی تمامی نسل زدی ها میباشد.
اضطراب نسل زد: فقط یک میم نیست، چطور با آن کنار بیاییم؟
مهارت تصمیم‌گیری
مهارت تصمیم‌گیری: راهنمای جامع برای بهبود توانایی تصمیم‌گیری
روش اسکمپر
سیر تا پیاز روش اسکمپر SCAMPER
سربازی راحت‌تر چیست
صفر تا صد سربازی راحت‌تر!
چرا افراد موفق بیشتر شکست می‌خورند؟
چرا افراد موفق بیشتر شکست می‌خورند؟

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
دسته‌ها
  • مقالات
نوشته‌های تازه
  • مرز آگاهی و بی‌تفاوتی: چقدر باید اخبار را دنبال کنیم؟
  • اضطراب نسل زد: فقط یک میم نیست، چطور با آن کنار بیاییم؟
  • مهارت تصمیم‌گیری: راهنمای جامع برای بهبود توانایی تصمیم‌گیری
  • سیر تا پیاز روش اسکمپر SCAMPER
  • صفر تا صد سربازی راحت‌تر!
سایت ما

من امیر کمری هستم ، مدرس مهارت های توسعه فردی

منو سفارشی
  • خانه
  • بلاگ
  • حساب کاربری من
  • سبد خرید
شبکه‌های اجتماعی
نماد زرین پال

ورود / ثبت نام
استفاده از شماره تلفن
بازیابی رمز عبور
استفاده از شماره تلفن

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت